https://www.traditionrolex.com/31
Co robić gdy sprzedawca lub wykonujący dzieło nie uwzględnia reklamacji? Czyli o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej lub wady dzieła. Część I. - WITECKA, KRAWCZYK & WSPÓLNICY - Kancelaria Adwokacka : Adwokat radca prawny Tarnów

Co robić gdy sprzedawca lub wykonujący dzieło nie uwzględnia reklamacji? Czyli o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej lub wady dzieła. Część I.

MATEUSZ KRAWCZYK

Wspólnik 

Radca prawny - nr wpisu: KR-4645

Doświadczenie zawodowe zdobył pracując w kancelariach radcowskich i adwokackich w Tarnowie oraz pracując na rzecz Zespołu Radców Prawnych UJ.

W obszarze jego zainteresowań znajduje się prawo gospodarcze, prawo upadłościowe i restrukturyzacyjne oraz prawo cywilne.

W spółce prowadzi bieżącą obsługę firm oraz procesy sądowe.

Tel: 576 629 999

Co robić gdy sprzedawca lub wykonujący dzieło nie uwzględnia reklamacji? Czyli o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej lub wady dzieła. Część I.

Drodzy Czytelnicy. Zapewne nieraz zdarzyło się Wam, lub waszym znajomym, dokonać zakupu rzeczy, która okazała się wadliwa. Nie zawsze również jesteśmy zadowoleni z jakości wykonywanych dla nas usług. Co wtedy robimy? Ano zazwyczaj zgłaszamy wadliwą rzecz lub usługę na gwarancję. Wszakże gwarancja jest chętnie udzielana przez przedsiębiorców, ponieważ buduje zaufanie do nich i oferowanych produktów i usług. Gdy przychodzi co do czego, okazuje się jednak, że gwarancja nie zostaje rozpatrzona w sposób pozytywny, ponieważ, przykładowo, zgubiliśmy paragon, oświadczenie gwarancyjne nie obejmuje określonego rodzaju wady lub po prostu spotykamy się z nieuzasadnioną odmową. Czy w takich przypadkach możemy coś jeszcze zrobić, czy też mamy się pogodzić z losem i zanucić „znów się zepsułeś i wiem co zrobię, zamieni ciebie na lepszy model”? Jak każdy prawnik muszę stwierdzić, że odpowiedź brzmi… to zależy. Niemniej, na potrzeby artykułu, udzielę uproszczonej i napawającej optymizmem odpowiedzi – oczywiście, że możemy coś z tym zrobić! Wszakże dla takich właśnie sytuacji do Kodeksu cywilnego wprowadzono przepisy o tzw. rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.

  1. Czym jest rękojmia za wady rzeczy sprzedanej/dzieła?

Rękojmia za wady rzeczy sprzedanej/dzieła jest odpowiedzialnością sprzedawcy/wykonującego dzieło za to, że rzecz lub wykonane dzieło ma wady. Przy czym, odpowiedzialność ta jest wyjątkowo zaostrzona i aktywuję się nawet wtedy, kiedy sprzedawca/wykonawca nie ponosi nawet najmniejszej winy za wadliwość rzeczy. Rzeczona odpowiedzialność jest całkowicie niezależna od odpowiedzialności wynikającej z udzielonej gwarancji. Bez względu na to czy korzystamy z uprawnień z tytułu gwarancji, zawsze – obok albo zamiast – przysługują nam uprawnienia z tytułu rękojmi. Są to uprawnienia wynikające z samej ustawy, więc przysługują nam niejako „automatycznie”, bez względu na wolę sprzedającego/wykonawcy. Chodzi tu o takie uprawnienia jak: wymiana rzeczy na wola od wad, naprawa rzeczy, obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy. W przyszłym tygodniu postaram się wyjaśnić Wam – Drodzy Czytelnicy – na czym polegają poszczególne uprawnienia i jak z nich skorzystać.

  1. Czym jest wada rzeczy sprzedanej/dzieła?

No dobrze. Po kolei. Żeby w ogóle rozważać możliwość skorzystania z uprawnień z tytułu rękojmi, to rzecz sprzedawana lub wykonane dzieło musi mieć wadę. Ustawodawca zdefiniował pojęcie wady. Zgodnie z art. 5561 § 1 Kodeksu cywilnego: wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

a) Nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia.

Przykład: po miesiącu użytkowania nowego telefonu, przestał poprawnie działać głośnik.

b) Nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór.

Przykład: zamontowano w naszym domu parkiet o innym odcieniu, niż ten wskazywany na próbkach.

c) Nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia.

Przykład: zamówiliśmy catering informując wyraźnie sprzedawcę, że będziemy częstować wyłącznie wegetarian, a przywieziono nam dania z dodatkami mięsnymi.

d) Została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Przykład: nie spakowano nam szczotki do odkurzacza, mimo że zastaw miał ją obejmować.

Nadto, rzecz sprzedana ma wadę fizyczną także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.

  1. Kto może skorzystać z przepisów o rękojmi?

Z uprawnień z tytułu rękojmi możemy skorzystać zarówno jako konsumenci, jak i jako przedsiębiorcy. Wada lub jej przyczyna, musi jednak istnieć już w momencie zakupu lub wydania rzeczy/dzieła kupującemu. Konsumenci są w bardziej komfortowej sytuacji, ponieważ, jeżeli wadę stwierdzą przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, to domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniały już w tym momencie. Przedsiębiorcy muszą już niestety udowodnić rzeczoną okoliczność. Nadto przedsiębiorcy tracą uprawnienia z tytułu rękojmi jeżeli nie zbadali rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomili niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomili sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu. W przypadku przedsiębiorców, odpowiedzialność z tytułu rękojmi może być wyłączona, jeżeli strony w umowie tak postanowią. Przedsiębiorcom więc gorąco polecam czytanie umów i sprawdzanie czy nie zgadzają się przypadkiem na wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi.

Należy również pamiętać, że uprawnienia z tytułu rękojmi nie przysługują wiecznie i podlegają przedawnieniu.

Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli kupującym jest konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu. Roszczenie z tytułu rękojmi przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminów na wykrycie wady, o których była mowa z zdaniu powyżej.

  1. Zakończenie.

Dużo informacji, prawda? Mam nadzieje, że do przetrawienia. Przedstawienie ich jest jednak konieczne, aby w praktyczny sposób omówić rodzaj i sposób korzystania z roszczeń z tytułu rękojmi, co postaram się uczynić w przyszłym tygodniu. Mam nadzieję, że dotrwacie do tego czasu i nie zanucicie pod moim adresem „Nie mam co Ciebie cierpliwości. To pewne, że już nie będę mieć”.